Sport

Bowling – zasady gry

Zasady gry w kręgle
Sportowość

Bycie konkurencyjnym na boisku jest oklaskiwane i zachęcane we wszystkich naszych ligach! Ważne jest również, aby zrozumieć, że istnieje cienka granica między byciem konkurencyjnym a niesportowym. Wszyscy zawodnicy i sędziowie powinni traktować się wzajemnie z szacunkiem na boisku i po meczu. Wszyscy muszą jutro iść do pracy, więc proszę pamiętać o bezpieczeństwie i sportowym zachowaniu!

Włączenie

Każda osoba uczestnicząca w programie Players Sport & Social Group może rywalizować jako członek płci, z którą się identyfikuje, bez względu na płeć w chwili urodzenia. Oczekujemy od wszystkich graczy szacunku i poszanowania ducha tej polityki. Jesteśmy przyjaźni LGBTQIA+ (lesbijki, geje, biseksualiści, transseksualiści, pedałowie, ankietowani, interseksualiści, aseksualiści i inni seksualiści oraz tożsamości/wyrażenia płciowe).

Stwierdziliśmy, że otwarta komunikacja między zespołami jest bardzo pomocna. Jeśli istnieje sytuacja, która może spowodować pojawienie się pytań od drużyn przeciwnych, zachęcamy kapitanów do szybkiej rozmowy z naszym sędzią/oficerem przed meczem, aby upewnić się, że wszyscy są na tej samej stronie. Na koniec dnia, kluczem jest inkluzywność.

Gra

Wymienione tu przepisy opierają się zasadniczo na przepisach ustanowionych przez Kongres Kręgli Stanów Zjednoczonych i Brytyjskie Stowarzyszenie Kręgli Tenpinowych. Zasady te są przestrzegane przez wszystkie sankcjonowane ligi i wydarzenia, takie jak turnieje. Jest to liga kręgli rekreacyjnych. Celem jest dobra zabawa, dobra zabawa w kręgle i nawiązywanie kontaktów z nowymi przyjaciółmi.

Zasady gry

Gra w kręgle składa się z dziesięciu klatek. W każdej klatce, kręgiel będzie miał dwie szanse na wybicie jak największej liczby szpilek swoją kulą do kręgli. W grach z więcej niż jednym melonikiem, jak to zwykle bywa, każdy melonik przyjmie swoją ramę w ustalonej kolejności, zanim rozpocznie się kolejna rama. Jeśli melonik jest w stanie powalić wszystkie dziesięć szpilek swoją pierwszą bilą, otrzymuje trafienie. Jeżeli melonik jest w stanie wyburzyć wszystkie 10 bolców dwiema kulami w ramie, jest znany jako zapasowy. Za oba z nich przyznawane są punkty bonusowe, w zależności od tego, co zostanie zdobyte w kolejnych 2 bilach (za trafienie) lub 1 bilie (za zapasową). Jeżeli melonik wybije wszystkie 10 szpilek w dziesiątej ramie, może rzucić 3 bale do tej ramy. Pozwala to na potencjalną liczbę 12 uderzeń w jednej grze i maksymalny wynik 300 punktów, co jest grą doskonałą.

Handicap

System handicapów będzie używany do określania zwycięstw i strat drużyn w standingach i playoffach. Indywidualny handicap każdego zawodnika będzie użyty do obliczenia całkowitej liczby drużyn w danym tygodniu. Handicapy dostosowywane są z tygodnia na tydzień, ponieważ więcej gier jest dodawanych do średniej zawodnika. Handicap jest obliczany poprzez odjęcie średniej zawodnika od 200, a następnie odjęcie 80% tej sumy. Handicap ten jest dodawany do (rzeczywistego) wyniku każdego z graczy, aby ustalić jego sumę. Suma handicapu jest obliczana po rozegraniu wszystkich gier w danym tygodniu, a następnie wyniki są dostosowywane tak, aby odzwierciedlały nową sumę, a następnie wygrane/straty są określane dla klasyfikacji.

Ocena punktowa

Ogólnie rzecz biorąc, za każdą przewróconą szpilkę zdobywa się jeden punkt. Więc jeśli gracz przy pierwszym strzale zagra na trzech szpilkach, a następnie sześciu przy drugim, otrzyma w sumie dziewięć punktów za tę klatkę. Jeśli gracz odbije 9 szpilek pierwszym strzałem, ale chybi drugim, również otrzyma dziewięć punktów za tę klatkę. Gdy zawodnik nie wybije wszystkich dziesięciu szpilek po drugim strzale, jest to tzw. otwarta bramka.

W przypadku, gdy wszystkie dziesięć szpilek zostanie strąconych przez zawodnika w jednym kadrze, przyznawane są premie.

Dziesięciostrzałowa karta wyników gry w kręgle pokazująca, w jaki sposób zdobywa się punkty za uderzenie:
Bowlstrike.png
Strike: Kiedy wszystkie dziesięć szpilek zostanie strąconych pierwszą bilą (nazywaną strajkiem i zazwyczaj przedstawianą jako „X” na karcie wyników), gracz otrzymuje dziesięć punktów, plus premię za to, co zostanie zdobyte przy kolejnych dwóch bilach. W ten sposób punkty zdobyte za dwie piłki po uderzeniu są liczone podwójnie.

Rama 1, bila 1: 10 szpilek (strike)
Rama 2, kula 1: 3 szpilki
Rama 2, kula 2: 6 szpilek

Całkowity wynik z tych rzutów jest:

Ramka pierwsza: 10 + (3 + 6) = 19
Rama druga: 3 + 6 = 9
OGÓŁEM = 28

Gracz, który zaliczy kilka uderzeń z rzędu, chciałby tak zaliczyć:

Rama 1, piłka 1: 10 szpilek (trafienie)
Rama 2, kula 1: 10 szpilek (uderzenie)
Rama 3, kula 1: 4 szpilki
Rama 3, kula 2: 2 szpilki

Wynik z tych rzutów jest:

Ramka pierwsza: 10 + (10 + 4) = 24
Rama druga: 10 + (4 + 2) = 16
Rama trzecia: 4 + 2 = 6
OGÓŁEM = 46

Najwięcej punktów, które można zdobyć w pojedynczej klatce to 30 punktów (10 za oryginalne uderzenie, plus uderzenia w dwóch kolejnych klatkach).

Gracz, który dokona uderzenia w dziesiątej (końcowej) klatce otrzymuje dwie dodatkowe piłki, aby umożliwić przyznanie punktów bonusowych. Jeżeli obie te kule również doprowadzą do trafienia, przyznaje się w sumie 30 punktów (10 + 10 + 10) za bramkę. Te punkty bonusowe nie liczą się same w sobie; liczą się one jedynie jako bonus za trafienie.